Gambling and Gambling Act från 1960. Det antogs av den brittiska regeringen och ändrade ansiktet på spel i Storbritannien för alltid, så att spelbutiker kunde öppna företag över hela landet 1961. 1 maj Sedan dess har ingen varit densamma.
Hur allt började
De första spelbutikerna öppnade för 55 år sedan, den första dagen i den femte månaden, och har varit i drift varje vecka sedan dess. 10 000 spelbutiker öppnades efter att de nya lagarna trätt i kraft. Inom månader hade den brittiska spelindustrin fått en ny syn på pokerhanden.
Racecourse Betting Control Board beviljade vadslagningslicenser för att verka i Storbritannien och tillät dem att satsa på “totala odds” vilket innebär att insatsens belopp delades mellan de vinnande satsningarna.
De nya lagarna förväntades vara olagliga
edds från gatorna skulle hjälpa, och bookmakers skickade fysiska löpare för att samla in pengar som innehas av låntagare. Dessa aktiviteter hjälpte till att begå olagliga handlingar och mutor, som alla måste stoppas.
Byggherrarna kunde bara placera icke-kursspel genom att se till att de hade tillräckligt med kredit för att öppna ett nytt konto hos bookmakers, och sedan placera satsningarna via telefon när den nya handeln passerade.
Betting blir mer och mer populärt
Den viktigaste övergången med de nya lagarna är utan tvekan omvandlingen av vadslagning från sådd och tabubad till mer socialt acceptabla tider. Detta gjorde övergången från underground till huvudcasino –bonusen.
Spelbutiker gav en säker och kontrollerad miljö där spelare kunde placera sina satsningar utan att riskera att hamna i kriminaliteten, vilket var vanligt när gatuspel inte reglerades.
Spelbutiker bedömdes också negativt. Institutioner var tvungna att dimma fönstren och fick inte annonsera eller annonsera. De var dock inte öppna och det var nu möjligt att övervaka spelverksamheten, så spel var ett mycket vanligare yrke än det var före 1960 -talet.
På 1960 -talet var Ladbrokes och William Hill två stora namn, och deras utveckling var nyskapande på den tiden. De har framgångsrikt förvärvat många små spelbutiker inklusive Fred Parkinson, JJ Simond och Ken Munden. De vädjade till arbetarklassen och satte tonen för branschen under de kommande fem decennierna.
In i ljuset och ut ur mörkret
Fram till 1986 har allt knappast förändrats. Spelbutiker har fått ändra arkitektur och interiör på grund av ändringar i spellagarna. Spelbutiker kommer inte längre att betraktas som tråkiga och dystra anläggningar. Nu kunde de ge varma och kalla drycker, måla väggarna, ordna stolar och placera TV -apparater.
Under denna tid dominerades spelmarknaden av fyra märken. När en ny era av hasardspel började i Storbritannien lyckades William Hill och Ladbrokes ta ledningen, men följdes snart av Coral och Mecka.
Dessa fyra märken var ansvariga för en av de stora reformerna av spellagen som direkt skulle påverka spelarna. Medlar sätter press på regeringen att avskaffa avgiften för ett spel. Det var tillägnat alla vinster med en hastighet av 10%. Det tog ett år med bookmaking -kampanjer att övertyga regeringen att avskaffa skatten, men 2002 lönade sig allt hårt arbete och skatten avskaffades. Detta var en dödläge och liknande skatter gäller fortfarande i många andra länder och jurisdiktioner.
En nystart för Premier League
Etableringen av Premier League 1992 Det fanns ytterligare ett spelmoment för brittiska spelbutiker. Rebrandingen av Englands främsta flygande varumärke förändrade inte bara spelets utseende helt och hållet: med pengar för TV -rättigheter kunde klubbarna rekrytera fler kvalitetsspelare och förbättra deras förmågor, utan det förändrade också spelet för spel runt om i världen. , och fler människor satsar på fotboll än någonsin tidigare.
Ursprungligen var spel endast tillåtna på Premier League -matcher från Storbritannien, med minst tre vad krävs av spelare. Efter en kort tid var reglerna dock avslappnade och ett spel fick användas.
Detta var det första steget i att utöka möjligheterna att satsa butiker till nya områden. Populariteten i Premier League har lett till fler bonuser. Med introduktionen av onlinespel har bookmakare kunnat möta efterfrågan från spelare som vill satsa på varje liten detalj i fotboll, till exempel hörnor, gula kort, en minuts poäng och till och med kast. Detta hamnade i spelbutiker, som var tvungna att förse sina kunder med samma marknader.
Detta har spridit sig till andra världsmarknader, inte bara inom fotboll, utan även inom andra sporter. Detta resulterade i spel och utbetalningar i spelet.